KISS. Nemt er ikke løsning. Simpelt, derimod.

KISS-princippet: Flyvelederens hemmelige værktøj – og nu også dit

Skrevet af: 

Henrik Kamstrup-Nielsen

Endnu et begreb som nye flyvelederelever hurtigt bliver gjort bekendt med i deres uddannelse. Læs, hvordan de bruger KISS, og find ud af, om du kan implementere det i din hverdag.

Du har nok gættet, at det ikke er rockbandet, jeg skriver om. Måske har du allerede hørt om KISS-princippet før – det er nemlig ikke noget nyt. Men der er stor forskel på at have hørt om det og så vide, hvad det skal bruges til. I det nedenstående får du lige en ultra-kort historielektion om, hvor begrebet stammer fra. Dernæst, hvorfor jeg altid vil videregive det til flyvelederaspiranter. Til sidst får du at vide, hvordan det kan være, det også er nyttigt i dit eget liv (og hermed faktisk også, hvorfor jeg ret ofte giver det videre til klienter).

 

Betydning og oprindelse

KISS er et akronym, der står for Keep It Simple Stupid. Efter signende skulle det være chefingeniøren i Lockheed Skunk Works, Kelly Johnson, der sagde det første gang. Han skulle have benyttet det i forbindelse med designet af blandt andet deres SR-71 Blackbird og U-2 spionfly. I sin grundform henviser det til, at man skal holde systemer enkle fremfor komplekse. På den måde er de nemmere at fejlsøge og reparere på. I dag benyttes det også ofte i softwareindustrien, hvor apps og programmer hurtigt kan blive store og komplekse. Derfor er det vigtigt at enkeltdelene er nemme at navigere i, fordi det er lettere at rette fejlene, når de opstår.

Og så vil jeg altid undervise flyvelederaspiranten i det også.

 

Hvorfor flyvelederaspiranten skal høre om det

Er det svært at blive flyveleder? Ja, det er det faktisk.

Har eleverne en forestilling om, at det er svært, når de starter? Ja, det har de også. Det er et ret realistisk billede. Typisk bliver det forstærket, især på simulatordelen. For her er hver eneste øvelse, sværere end den foregående.

Det er kanon at have et realistisk billede af, om noget er svært eller ej. Det viser noget ydmyghed overfor hele situationen og åbner for læring. Men det kan også blive til en blokering, der gør, at vi ubevidst bliver ved med at arbejde mod, at det SKAL være svært – også selvom det ikke behøver at være det. Lyder det kringlet? Det er det også.

Men det ubevidste fungerer altså sådan, at hvis jeg har en forestilling eller en fortælling om noget – så bliver jeg ved med at finde beviser for det, der understøtter den fortælling. Samtidig bortfiltreres alt den info, der ikke passer ind i forællingen. Det hedder confirmation bias, og det driller mange steder i livet. Det er derfor min fornemmeste opgave at blive ved med at vise den kære elev, at det ikke behøver at være svært. At hun ikke behøver vælge komplekse løsninger. At den dovne løsning ofte er den bedste. Men jeg kæmper altså med elevens forestilling om noget andet, og når vores urbiologi er med i kampen, så skal der altså noget til for, at kampen kan vindes.

Det er ikke længe siden, at jeg netop holdt et oplæg til en gruppe elever om dette emne. Vi taler ofte om, at vi skal finde de nemme løsninger. Men det er altså en gammel mand med mere end 15 års erfaring, der står og taler om nemme løsninger til en flok unge mennesker med 12 måneders erfaring. Som elever… På simulator.

Hvis det virkelig var de nemme løsninger, tror du så ikke, de allerede ville benytte sig af dem?

Derimod er min fornemmeste opgave i stedet at vise dem, de SIMPLE løsninger. Det er KISS lige der. De skal selv arbejde med trafikken, men jeg skal i situationen vise dem, at hvis de drejer ét fly 15 grader (på kompasrosen) i den retning der, så kan de gå ned med to andre fly. Samtidig kan de stige hen over og flyve direkte med de to starter.

Trafikbilledet er ofte komplekst, men hvis jeg viser mine elever essensen af KISS i praksis, både når der er meget og lidt trafik, så bliver de simple løsninger med tiden deres foretrukne løsninger. Dem de udfører uden at tænke over det. Det sker, når de har trænet det nok.

Nogen kan lære det, andre kan ikke. Dem, der lærer det, bliver med tiden flyveledere. Dem, der lærer det, oplever, hvor meget mental kapacitet og overskud de simple løsninger giver. På den måde vil de altid være klar til, når der sker noget uventet, eller der opstår en nødsituation.

Hvis jeg per definition ved, at jeg har valgt simple løsninger, der ikke kræver overvågning, ved jeg også, at jeg kan tage mig af den flyver, der har brug for hjælp.

 

Hvorfor du skal høre om det

Du er netop nået til grunden til, at jeg har brugt forholdsvis meget plads på at fortælle om, hvorfor KISS er så brugbart i flyveledelse. For mine kollegaer og jeg kommer det helt naturligt. Indimellem roder vi os da ud i noget, som af mange årsager bliver komplekst, men det hører altså sjældenhederne til. Ellers ville vi ikke holde specielt længe i branchen.

Stort set alle mine klienter i praksis hører også om KISS-princippet på et eller andet tidspunkt i deres selvudvikling. Når vi først har arbejdet med klientens historie, kommer vi til den del, hvor klienten for alvor begynder at arbejde med sine mål.

”Det er svært,” hører jeg ofte, hvortil svaret fra mig vil være: ”Det er bare noget, du ikke har lært endnu.”

Når klienten så uddyber, hvad planen er ift. til træning (det kommer altid ud på ADFÆRDS-TRÆNING, ellers sker der intet), så er det ofte nogle meget komplekse tanker og løsninger, klienten har.

Så kunne jeg finde på at spørge: ”Hvad er det mindste skridt, du kan foretage dig for at begynde? Hvad er den simpleste tilgang til træningen?”

Når det kommer til stykket, er det slet ikke så svært. Men vi skal lære at finde de simple løsninger. Især i et liv, der er så komplekst, som det vi lever. Jeg siger på ingen måde, at vi skal tilbage og være huleboere, men vi er nødt til at blive bedre til at simplificere det, der kan gøres simpelt. Kommer du for eksempel altid for sent til en aftale? Så kig på: er det fordi du kører for sent hjemmefra, eller fordi du ikke har buffer mellem aftalerne i din kalender?

Der er uendeligt mange steder i vores liv, hvor vi kan have godt af at simplificere løsningerne. På den måde kan vi, ligesom en flyveleder, have overskud til, når vi ikke kan undgå, at tingene bliver komplekse. Når det hele er kaos, så giver det ro at vide, at alt det, vi har lavet simple løsninger på, passer sig selv.

Vi er alle forskellige, og derfor vil der være forskellige områder i vores liv, der har godt af at følge KISS-princippet. Det er op til dig selv at finde ud af det. Det kan selvfølgelig være ekstra svært, hvis du kun er omgivet af det komplekse – her kan der så nok blive behov for en træner. Flyvelederaspiranterne har jo også brug for en træner – vi kalder det bare for en instruktør, fordi det lyder smartere.

God fornøjelse med din egen træning. Skal vi så ikke i fællesskab se, om vi kan ændre sproget fra at tale om det nemme til at tale om det simple i stedet?

Hvis det var nemt, gjorde du det jo allerede.

Keep It Simple Stupid.

 

Hvis er du interesseret i andre artikler, der blander luftfart og selvudvikling, trykker du bare på en af knapperne.

MÅSKE SYNTES DU OM…

Kontakt mig

Jeg vil gerne ringes op!

Bemærk, jeg ringer fra nummer 29252266 – tast det ind i din tlf. bog med det samme, så du kan se, når jeg ringer.