Psykoterapeut & Coach Henrik Kamstrup-Nielsen

Om at sætte sig mål

Sætter du dig mål i din hverdag? Har du kortsigtede mål? Måske langsigtede? Når du dine mål? Her er et lille indlæg om, hvorfor det er vigtigt at sætte sig mål.

Har du nogle mål for, hvad du godt kunne tænke dig i livet? Er de kortsigtede eller langsigtede? Når du dem? Det er et lille udvalg af spørgsmål, som jeg kan finde på at spørge en klient om. For i enhver selvudviklingsproces, er det vigtigt at sætte sig et eller flere mål for, hvad man gerne vil arbejde hen imod. Det betyder ikke nødvendigvis, at klienten har målene klar fra det øjeblik, klienten træder ind af døren hos mig. Det er som oftest en eller flere problemstilliger, der i spil, såsom “jeg føler mig stresset“, eller “jeg føler mig trist hele tiden.”

Et opfølgende spørgsmål for sidstnævnte kunne være: hvad kunne du godt tænke dig? “Jeg vil gerne være glad.” Det er så et ønske – ved du, hvad der gør dig glad?

Og så videre og så videre.

Så hvorfor er det vigtig med mål i selvudviklingsprocessen? Det er det, fordi det gør din proces målbar. Så hvis du gerne vil være mere glad, og du ikke bliver det, så bliver det nemmere at finde ud af, hvad det er der gør, at du ikke bliver mere glad. For får du gjort de ting, der gør dig glad?

Her er en vigtig pointe: de gode følelser kommer ikke ved at tænke sig til dem De kommer kun ved, at du ændrer adfærd.

Og når du prøver nyt, ændrer adfærd, så vil der også komme dårlige følelser undervejs. Der vil komme perioder, hvor det hele virker surt og uoverskueligt, men hvis målet er motiverende for dig, så er det perioder, du vælger at komme igennem, fordi gevinsten er så meget større ved det nye mål end at fortsætte i de gamle vaner og rutiner.

Jeg hader intervalløb, men jeg gør det alligevel, fordi jeg ved, det hjælper mig hen mod målet.

En af mine fritidsaktiviteter er at løbe. Jeg løber, fordi jeg får overskud og energi, jeg føler mig stærk og som en vinder. Men ligesom med så meget andet så bliver det ustruktureret og ineffektiv træning, hvis jeg ikke sætter mig et mål for træningen. Derfor er målet pt. at kunne løbe et halvmarathon på 1 time og 32 minutter. Og det skal jeg kunne den 17/10-2021. Kan du se det bliver målbart? Det bliver nemt at forholde sig til. Når jeg ved, hvad målet er, så kan jeg også strukturere mit træningsforløb, så jeg når det mål. Det betyder, at der også er et formål med de dage, hvor det er surt og træls på turen (jeg HADER intervalløb) – men jeg ved, at det er det, der er med til at give mig hastigheden i midten af oktober.

Et selvudviklingsforløb er hårdt arbejde. Det kræver en indsats, fordi du undervejs arbejder med dit rationale og dine følelser. Din historik og din biologi. Men når du har målet for øje, bliver det nemmere at være med de dårlige følelser, der dukker op – det er en del af processen på vej mod de gode selvfølelser og nye vaner, du opnår. Jo mere målrettet og fokuseret, du træner, jo hurtigere kommer de gode resultater. Og det bliver selvforstærkende og selvmotiverende, når dit ubevidste får nye, gode erfaringer undervejs. Det, der virkede farligt, var måske ikke så farligt, som din urhjerne gerne ville overbevise dig om.

Selvudvikling er hårdt arbejde. Det kræver en indsats, hvis du gerne vil have langtidsholdbare resultater og livskvalitet. Der findes ingen quick fixes her.

Dem, der påstår det, lyver for dig.

Til gengæld lover jeg, at dit hårde arbejde på vej mod øget livskvalitet for dig selv, er det hele værd.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.